söndag 10 juni 2012

Lovisas öppna trädgårdar, del 1: Udda växter



Magnolia och mossflox i Tallgårds trädgård

Öppna trädgårdar-evenemanget i Lovisa 10.6.2012, del 1

Meteorologerna lovade regnskurar och eventuellt åska, men tur att jag vågade trotsa och åkte i alla fall. Solsken hela dagen! Jag hade en härlig dag! Det blev en hel del tips, berättelser och glada skratt med både riktiga trädgårdsnördar och ivriga nybörjare.

Sedum
Trädgårdarnas värdar guidade och besvarade gärna frågor, men tyvärr blev anteckningsblocket hemma och minnet är kort så flera växter är utan namn på mina fotografier.

Tretton vackra gårdar hade öppnat sina portar och jag fotade förstås en hel del. Jag är helt enkelt tvungen att dela upp materialet på flera inlägg.

Tallgård har flest växter utöver det vanliga och eftersom det alltid är roligt att lära sig något nytt börjar jag med den. Trots att trädgården har många olika växter är den absolut inte rörig, utan smakfullt planerad. Att värdinnan guidade var extra trevligt och värden bjöd på kaffe med dopp. En hel del fina växter saknas nedan, bl.a. prydnadsäppelträd.

Nedan nitton fotografier från Tallgård, bl.a. på rosenkvitten (+ recept).
Namnet har jag glömt, sålde många då jag jobbade i plantaffär.





Primulors blommor är formade som klocka, klase, boll eller som här, fackla. (Hyacintviva, Primula vialii, tähkäesikko)
Det är synd att så få vet att man kan plantera ut de färgglada vivor man köper på våren till köksbordet. Med god tur blir den en vacker perenn som gärna förökar sig. De trivs inte i stark sol och torka. Ovan en lite mer sällsynt viva, hyacintviva, primula vialii.


Rosenkvitten är fåglarnas favorit! Det gäller att täcka in bären tidigt om man vill koka sylt eller marmelad, annars äter fåglarna snabbt upp dem. Recept med rosenkvitten och äppel. (Jag har inte provat det, men tycker det är trevligt att man kan ha samma recept till nypon.)
Rosenkvitten (Chaenomeles), tyvärr dålig bild...

Mörk stjärnhyacint (Camassia leichtlinii) planteras på hösten. Prova plantera ut julens hyacinter, det borde lyckas! Trivs på samma ställe som tulpanerna.
Liknar en brännässla... Speciell!

Tulpaner i mandelbuske.
Hundtandlinjesläktet? Bladen är längst ner.
Ovan en knölväxt som planteras på hösten om jag minns rätt. Tror den tillhör hundtandliljesläktet. Jag hade några sådana i min trädgård. De trivs i halvskugga, skugga. Daggkåpa till vänster.


Vintergröna (Vinca minor, pikkutalvio) är evigt grön. En marktäckare för halvskugga och skugga.
Inte vitsippa, inte mosippa, utan..... Varför minns jag aldrig vad den heter?!?

Fjärilsholken ska fyllas med söt vätska.


Kameleontbusken (Actinidia kolomitka, kiinanlaikkuköynnös) är trots sitt namn en klätterväxt. Den passar bra för halvskuggiga platser. Honplantornas blad har en vit-rosa teckning. Här med strutbräken (kotkansiipi).
Hosta, primula och tiarella (spetsmössa)
Funkia (hosta), viva (primula) och spetsmössa (tiarella) trivs alla i halvskugga. Tiarellan sprider sig lätt, men är skönt nog också lätt att rensa bort.

Medelhög barrväxt

Hasselörten är en perfekt marktäckare för skuggiga platser.

Kaprifolport

Okänd sötnos. Varför hade jag inte anteckningsblocket med mig!?!
Största jasminen jag har sett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar