lördag 11 augusti 2012

Rosenparken

Jag gillar rosor, men tyvärr är min balkong för liten för att tillåta något taggigt, annars skulle jag absolut ha en klätterros eller buskros. Men man vill ju gärna gå på balkongen utan risk för att bli riven. Minirosor brukar jag ha ibland, men ärligt sagt tycker jag inte de är "riktiga rosor"...

I empirekvarteret i Borgå finns en tidsenlig park med raka linjer, en rosenpark. Den är fint planerad, men tyvärr oftast full med ogräs. Ibland har jag lust att plocka ogräs då barnen leker, det skulle ge mig tidsfördriv, men jaaa... man ska ju bete sig normalt, inte konstigt... :) Kul idé om parkavdelningen kunde bygga en kompost och ställa några hinkar bredvid, med uppmaningen att plocka ogräs. Höghusfamiljerna skulle kanske gilla det, och samtidigt blir det en lektion i miljökunskap.

Lekparken är ny och hör inte till den ursprungliga planen. Det var många starka åsikter både för och emot då lekparksidén diskuterades. Men jag förstår att området behöver en lekpark. Just den delen av parken användes kanske inte så mycket, men de buskar som fanns utgjorde en jämvikt till de raka linjerna. Och om jag minns rätt, var buskage viktigt för empirestilen.

Planeringen och platsen för lekparken blev bra. Den lilla sandplanen som finns nedanför rosenparken och lekparken är kvar, och det är jag glad för. Den används flitigt till fotboll, pétanque, hoppa ruta... av alla åldersgrupper.

Jag tycker inte att gult är en lämplig färg till bänkar. Gult är en glad färg och en trevlig energikick, men i parker vill jag helst ha lugnare färger, speciellt i en park med anor. Men det är en smaksak. Staketet runt lekparken har jag äntligen börjat vänja mig vid och t.o.m. tycker att det är glatt och välkomnande, men bänkarna, nja...

Namnskyltar fattas tyvärr.


Vacker ros som skiftar i gult till persiko.


"Gult är fult" eller glatt...? Växterna har svår konkurrens.
Lekparkens gula staket.
Ölandstok är vanlig i 60-70-talets villaområden, men i en empirepark känns den fel, även om buskarna finns i lekparksdelen. Jag antar att den valdes för sin glada färg, sin långa blomning och sin tålighet. Men eken gillar jag! Den blir säkert fin då den blir äldre och tillför parken både höjd och lugn - och skugga.
Uppstammade syrener är vackra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar